تاثیر دوگانه انتقاد بر کارایی ورزشکاران
تکواندو
تربیت بدن و تربیت روح

 

انتقاد و تشویق بر موفقیت ورزشکاران تاثیرگذار است. این انتقادات ممکن است از طرف حریفان یا گروه‌های خودی صورت بگیرد. با توجه به این که عوامل روانی تاثیر زیادی در بر عملکرد ورزشکاران دارد انتقاد نیز بسته به این که از سوی چه کسی مطرح شود، می‌تواند تاثیر دوگانه‌ای بر عملکرد ورزشکاران داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محققان چند دانشگاه آمریکایی با انجام تحقیقات به این نتیجه‌ رسیدند که شنیدن انتقاد از سوی گروه حریف باعث پیشرفت ورزشکاران می‌شود.

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که وقتی انتقاد از سوی رقیب باشد، کارایی فرد ورزشکار بالا می‌رود، اما انتقاد از جانب اعضای تیم خودی ممکن است کارایی فرد را کاهش دهد، انتقادهای خارجی از طرف رقیبان می‌تواند باعث پیشرفت ورزشکاران شود.

این تحقیقات به وسیله دانشگاه اکستر، امهرست کالج و دانشگاه استیرلینگ انجام شد و هدف آن پیشرفت کارایی هم در کار و هم در ورزش بود، همچنین یکی از اهداف دیگر جلوگیری از ترویج کارایی ضعیف در میان ورزشکاران بود.

رهبر تحقیقات دکتر تیم رینر، استاد دانشکده ورزش و سلامت در دانشگاه اکستر، می‌گوید: مدیریت کارایی بعد از شکست یکی از مهم‌ترین کلیدها در ورزش و تجارت است. مطالعات نشان می‌دهد که راهکارهای ساده و بهینه می‌تواند تاثیرات خوبی بر پس رفت کاری بگذارد و از آن جلو گیری کند.

در حین آزمایش، شرکت کنندگان با چشمان بسته به صفحات دارت، دارت پرتاب کردند و از طرف محققان دانشگاه رقیب و دانشگاه خودی واکنش دریافت کردند. آن شرکت کنندگانی که به عملکردشان از سوی دانشگاه خودی واکنش نشان داده شد، تاثیرات آن را دریافت کردند. آنهایی که انتقاد مثبت شنیدند، دفعات بعد پیشرفت کردند و آنهایی که انتقاد منفی شنیدند کارایی‌شان پایین‌تر آمد.

دریافت تشویق از افراد گروه‌های دیگر بر پیشرفت کارایی ورزشکاران تاثیر نداشت. آن افرادی که به دلیل کارایی ضعیف از گروه‌های دیگر واکنش دریافت کردند، انگیزه پیدا کردند تا در تلاش‌های بعدی بهتر عمل کنند.

یکی از اساتید امهرست کالج، جسیکا سالواتور می‌گوید: مطالعات ما نشان می‌دهد که این روند می‌تواند برای ورزشکاران انگیزه ایجاد کند.

پیتر کافی از دانشگاه استرلینگ می‌گوید: این تحقیقات نه تنها روش‌های بالا بردن کارایی را نشان می‌دهد، بلکه تاثیرات منفی و مثبت انتقاد و تشویق را نیز روشن می‌کند. این تحقیقات مورد استفاده مربیان ورزشی و تاجران قرار می‌گیرد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : دو شنبه 5 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط جواد مودب پور